15 Mart 2014 Cumartesi

Bir Markanın İsmi Nasıl Olmalı?

Marka ismi bulma konusunda yardım isteyenler yine çoğaldı. Kimi açacağı kuaför salonu için marka ismi istiyor, kimi fason üretime dayalı kozmetik şirketi için marka ismi önermemi istiyor. Öncelikle şunu bilmelisiniz ki, marka ismi bulmak bir çocuğa isim koymak kadar kolay değildir ve olmamalıdır da. Sektör araştırması, düşünme, isim üretme, isimleri tüm yönlerden araştırarak eleme ve kalanlardan en iyisini seçmeyi içerir. (Bkz: http://markaisimleri.wordpress.com/)

Tabii bu “yardım” amaçlı talepleri iş yoğunluğumdan dolayı geri çeviriyorum. Taleplerini geri çevirdiğim arkadaşlara isim bulmalarında yardımcı olması için aşağıdaki tüyoları verebilirim. Benden bu kadar J

İyi bir marka isminin öncelikle telaffuzu kolay olmalıdır. Kulağa hoş gelmeli, kolay anlaşılır olmalı, yazılması kolay olmalıdır. Mümkünse sesli ve sessiz harflerin yan yana gelmesinden oluşmalıdır.

Tüketiciler telaffuz edemeyecekleri markalardan uzak dururlar. Buna hak da vermek lazım; adını söylemekte ve yazmakta zorlanacağın bir markadan bahsetmek istemezsin, bahsedip düzeltilmek istemezsin.

Telaffuzu kolay marka ismi ilk şarttır ama yeter şart değildir;
  • Marka ismi bellekte kolaylıkla yer edinebilecek ilginçlikte olmalı, çarpıcı ve dikkat çekici olmalıdır. Aviva, Bonus, Google, Yahoo…gibi
  • Marka isminizin ürün kategoriniz ile ilgili olması, ürünün içeriğini ve/veya yararlarını çağrıştıran anlama sahip olması avantajlı olacaktır. Bu tüketicinin markanızı daha hızlı hatırlamasını sağlayabilir. Speedy araç servisleri, DieHard aküleri, Energizer pilleri gibi.
  • Marka isminizin negatif çağrışımları olmamalıdır. Hiçbir dilde kötü ve ters anlam içermemelidir. İsim koymadan önce yabancı dillerdeki anlamlarını araştırmakta fayda var. Ford'un Pinto modeli Brezilya'da istenilen satış rakamlarına ulaşmamıştı. Çünkü Brezilya'da “pinto” kelimesi argo olarak "küçük erkek organı" anlamına geliyordu.
  • Marka isminiz nadir olmalıdır. Ne rakiplerin adlarına benzememelidir, ne de başka sektörden adlara…  Versace-Nursece, Sony-Sunny, Armani-Armine… komiklikleri yaşanmamalıdır.
  • Türkçe karakterler içermemesinde de fayda var. Yurtdışında kolay telaffuz için bu önemlidir. Çarşı’nın Boyner’e dönmesi, Arçelik’in Beko’yu yaratmasının altında bu neden vardır.

İsim bulma yolculuğunuzda başarılar


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder