Türkiye istatistik kurumunun açıklamasına
göre 2013 sonu itibariyle 76 milyonu devirdik. TÜİK’in bir başka verisine göre
de ülkemizde 20 milyon civarında hane var.
Bu verileri araştırmacılar derneğinin SES gruplarıyla birleştirdiğimizde
aşağıdaki gibi bir tablo karşımıza çıkıyor.
SES
|
Hane
Oranı |
Hane
Sayısı |
Hane Nüfusu
|
Nüfus
|
Nüfus
Oranı |
Hane Sayısı
|
Nüfus
|
Nüfus
Oranı |
A
|
4,0%
|
820.000
|
2,2
|
1.820.000
|
2,4%
|
2.665.000
|
7.170.000
|
9%
|
B
|
9,0%
|
1.845.000
|
2,9
|
5.350.000
|
7,0%
|
|||
C1
|
22,0%
|
4.510.000
|
3,4
|
15.340.000
|
20,2%
|
10.455.000
|
37.840.000
|
50%
|
C2
|
29,0%
|
5.945.000
|
3,8
|
22.500.000
|
29,6%
|
|||
D
|
27,0%
|
5.535.000
|
4,1
|
22.690.000
|
29,9%
|
7.380.000
|
30.990.000
|
41%
|
E
|
9,0%
|
1.845.000
|
4,5
|
8.300.000
|
10,9%
|
|||
100%
|
20.500.000
|
3,7
|
76.000.000
|
100%
|
20.500.000
|
76.000.000
|
100%
|
(SES: Sosyo Ekonomik Statü, toplumun sosyal,
ekonomik ve kültürel açılardan en genel segmentlere ayrıştırılmasıdır. 2012’de
yapılan son SES sınıflandırmasında hanenin asıl gelir getiren kişisi ve onun
eşinin mesleklerinin yanı sıra, onların anne ve babalarının eğitimi esas
alınmıştır.)
Bundan 15 yıl önce D ve E grupları (dar
gelirliler) ülke nüfusunun yarısını oluştururken şimdi C1 ve C2 grupları ülke
nüfusunun yarısını oluşturuyor. Bu, özellikle markalar için güzel bir gelişme.
Çünkü D ve E grupları alışverişini hala pazarlardan, işportacılardan ve semt
esnaflarından yaparken, C1 ve C2 grupları son 10 yıldır alışverişlerini ağırlıklı
olarak marketlerden ve AVM’lerden yapıyor. Yani D ve E grupları no name ürünler
tüketirken, C1 ve C2 markalı ürünler tüketiyor. Ortadirek olarak da ifade
edilen C1 ve C2 gruplarındaki kişilerin yıllık gelirleri de son 15 yılda dolar
bazında 4 kat arttı. Dolayısıyla kitlesel markalar için önemli bir hedef kitle
haline geldi. Sanırım son 15 yılda C1 ve C2’deki yükselmeyi en iyi okuyan
markalar LC Waikiki, BİM, Ülker gibi firmalar oldu. Çünkü bu segmentte (ortadireğe) en iyi hitap
eden ürünler/sunumlar/markalar onlarınki oldu. Bu firmalar doğru segmente
oynamanın da karşılığı olarak son 10 yılda 10 kat büyümüş oldular.
Aklına gelen her girişimi A ve B SES
grubunu (yani varlıklıları) hedefleyerek markalayan patronların yukarıdaki veri
üzerine biraz daha düşünmeleri gerekiyor. Ortadireğe seslenecek bir markanın
başarılı olma şansı varlıklı segmente seslenen markalardan daha yüksek bence.
Tabii ortadireğin ihtiyaçlarına hitap edebilecek pazarlama zekasına sahip olmak
şartıyla.
Not 1:
TÜİK
verilerine göre 2013 yılında hanelerin
büyüklüğüne göre hane ve nüfus dağılımı da aşağıdaki gibi.
Hanedeki
birey sayısı |
Hane Sayısı
|
Oran
|
Nüfus
|
1
|
1.400.000
|
6,8%
|
1.400.000
|
2
|
4.200.000
|
20,5%
|
8.400.000
|
3
|
4.800.000
|
23,4%
|
14.400.000
|
4
|
5.300.000
|
25,9%
|
21.200.000
|
5
|
2.500.000
|
12,2%
|
12.500.000
|
6
|
1.100.000
|
5,4%
|
6.600.000
|
7 ve daha fazla
|
1.200.000
|
5,9%
|
11.500.000
|
20.500.000
|
100,0%
|
76.000.000
|
Not
2:
Gelire göre sıralı %20’lik gruplarda hanelerin tüketim harcamaları (2013 /
TÜİK). Aşağıdaki tabloda ikinci, üçüncü ve dördüncü yüzde yirmilik dilimler ortadireğin
harcama eğilimlerini göstermektedir.
Ortalama
|
1. %20
|
2. %20
|
3. %20
|
4. %20
|
5. %20
|
|
Toplam
|
100,0
|
100,0
|
100,0
|
100,0
|
100,0
|
100,0
|
Gıda ve alkolsüz içecekler
|
19,9
|
28,8
|
25,6
|
22,1
|
20,0
|
14,6
|
Alkollü içecekler, sigara ve tütün
|
4,2
|
5,3
|
4,8
|
4,9
|
4,7
|
3,2
|
Giyim ve ayakkabı
|
5,3
|
3,9
|
4,5
|
4,9
|
5,4
|
6,0
|
Konut ve kira
|
25,0
|
33,3
|
29,6
|
26,3
|
24,1
|
21,2
|
Mobilya, ev aletleri ve ev bakım hizmetleri
|
6,6
|
5,6
|
5,9
|
6,4
|
7,0
|
6,8
|
Sağlık
|
2,1
|
2,1
|
2,2
|
2,0
|
2,1
|
2,0
|
Ulaştırma
|
17,4
|
8,1
|
12,2
|
16,3
|
17,4
|
22,1
|
Haberleşme
|
4,0
|
3,0
|
3,6
|
4,0
|
4,3
|
4,2
|
Eğlence ve kültür
|
3,1
|
1,6
|
2,2
|
2,6
|
2,9
|
4,1
|
Eğitim hizmetleri
|
2,4
|
0,7
|
1,1
|
1,4
|
1,8
|
4,0
|
Lokanta ve oteller
|
5,9
|
4,0
|
4,8
|
5,4
|
6,1
|
6,9
|
Çeşitli mal ve hizmetler
|
4,3
|
3,5
|
3,7
|
3,7
|
4,3
|
5,0
|
Grubun
en düşük aylık ortalama geliri (TL)
|
|
-
|
1 282
|
1 865
|
2 572
|
3 706
|
Grubun
en yüksek aylık ortalama geliri (TL)
|
|
1 282
|
1 865
|
2 572
|
3 705
|
-
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder