Tasarım çağındayız. Ürününü, ambalajını, öyküsünü,
satış noktasını iyi tasarlayan daha kolay satıyor. Sadece bir kez tasarlamak da
yetmiyor. Sürekli tasarlamak, yeni tasarımları hızla sunmak gerekiyor.
Firmalar ürün tasarlamaya odaklanmış
durumda. Bu işi de hasbel kader yapıyorlar. Piyasaya farklı ve yenilikçi bir
tasarımla bir marka girdiğinde 40 yıllık markalar yerle bir olabiliyor. Günümüzün
rekabet koşullarında sürdürülebilirlik yakalamak için firmaların tasarım zekası
ve kapasitesi mutlaka artmak zorunda.
İş ürünü tasarlamakla da bitmiyor. Ürünün
de ötesinde fotoğraf çekimi, ambalaj, broşür, koli, web sitesi, POP malzemeleri
ve daha birçok tasarım gerektiren iş var. Üstelik bunlar da sürekli güncellenmek
ve yenilenmek zorunda. Hal böyle olunca da tasarımı hızla yeniden
şekillendirmek ve sunmak gerekiyor. İletişim tasarımının kapsamına giren bu
işler her ne kadar reklam ajanslarına havale edilse de, onlardan iyi hizmet
alabilmek için dahi her firmada tasarım gözü ve iç görüsü güçlü insanlara
ihtiyaç var. Çünkü reklam ajanslarının çizgi altı işlere odaklanmaları zayıf.
Onlar daha çok mecraya çıkacak işlerde heyecanlanıyor ve başarılı oluyorlar. Bu
yüzden birçok büyük reklamveren reklam ajanslarıyla reklamlarını çözerken,
grafik atölye tipindeki tasarım ajanslarıyla da çizgi altı işlerini çözüyorlar.
Bazı firmalar da kendi içlerinde grafik tasarım ekibi kurarak işlerini
görüyorlar (buna “inhouse” ajans deniyor).
Bundan 10-15 yıl önce firmaların inhouse
ajans kurmalarını gereksiz, lüks ve sakıncalı buluyordum. Ama bugün fikrim tam
tersi. Firmaların çizgi altı iletişim tasarımlarını kendi bünyelerinde
çözmelerini öneriyorum. Çünkü; günümüzde tasarım işini kendi içinde çözüm bulan
firmaların tasarım zekalarının geliştiğini ve tasarım estetiğinde daha başarılı
olduklarını görüyorum. Hem ürün estetiği hem de ürün tanıtımı açısından daha
başarılı işler çıkarıyorlar.
Ürün fikrinin ortaya atılmasıyla ürünün POP
malzemeleriyle satış noktasına indirilmesi arasında geçen süreyi kısaltmak son
derece hayati. Bu alanda firmalar ne kadar kompakt (belki de entegre demeliyim)
çalışırlarsa rakiplerinden daha kısa sürede piyasaya yenilik sunabilirler. Bunun için de tasarıma dair birçok şeyi kendi
bünyelerinde çözmeleri gerekiyor. Pazarlama departmanına bağlı çalışacak bir
tasarım atölyesi (inhouse ajans) firmaya çok şey kazandıracaktır. Reklam işini elbette
outsource edebilirler ve etmelidirler de. Çünkü reklam fikri, reklam üretimi ve mecra
kullanımı apayrı bir uzmanlık alanı. Bunu da reklam ajansları çok güzel
hallediyor. Ama ürün tasarımı, estetiği ve çizgi altı işler için firmaların mutlaka
bünyelerinde tasarımcılar bulundurmaları gerektiğine inanıyorum ve tavsiye
ediyorum.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder