Satış ve pazarlama kavramları birbirine
karıştırılır. Satıcılar kendilerine pazarlamacı der. Görevi satmak olan
departmanların müdürlerinin ünvanları Pazarlama Müdürü’dür. Oysa ki satış ile
pazarlama birbirinden farklı kavramlardır ve firma içindeki sorumlulukları da
farklıdır.
Satış: yurtiçi ve yurtdışı
müşterilere (bayilere) hizmet üreten, bayilik teşkilatını yöneten, saha
ziyaretleriyle satışları ve bayi sayısını artırmaya çalışan departmandır.
Pazarlama: ürünün
markalaşabilmesi ve talep görmesi için ürün gamını belirleyen, fiyatlamayı
hesaplayan, firma bütçesini hazırlayan, Ar-Ge yönetimi yapan, satış kanallarını
belirleyen/yapılandıran, tanıtım ve iletişim faaliyetlerini örgütleyen
birimdir.
Pazarlama, satışın eline satılabilir
ürünler, kabul edilebilir fiyatlar, ayrıştırılmış kanallar ve bilinirlik verir.
Yıllık satış hedefini belirleyen pazarlamadır. Pazarlama; rekabeti, tüketim
potansiyelini, sektör büyümesini göz önüne alarak hedef ve fiyat belirler. Bu yüzden satışın hamisi pazarlamadır. Satışın
satış argümanlarını pazarlama hazırlar ve satışın eline verir. Satış satmaya,
pazarlama satın aldırmaya çalışır. Satış departmanları pazarlamaya bağlanabilir
ama pazarlama departmanı satış departmanına bağlanmaz.
Özetle;
•
Pazarlama
ürünü satılabilir hale getirmeye çalışır. Satış, satmaya çalışır.
•
Satış,
elinizde bir ürün olduğu anda başlar. Pazarlama ise ürün olmadan.
•
Satış
firmanın anlatma yeteneği, pazarlama anlama yeteneğidir.
•
Satış
eylem işidir, pazarlama planlama işidir.
•
Satış,
kendisine pazarlama tarafından fiyatları ve satış kanalları verilen ürünü
satmaya çalışır.
•
Satış
ürünü müşterinin ayağına götürür, pazarlama müşteriyi ürüne getirtmeye çalışır.
•
Satışçılar
alışveriş için alıcılarla yüz yüze gelir ama pazarlamacılar alıcılarla sadece
fikir edinmek için yüz yüze gelir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder