Bana
en çok sorulardan biri de “satıcılarımızı
nasıl motive edeceğiz” oluyor. Bir
çırpıda cevaplarım şunlar oluyor; İşin/kazancın değerine orantılı tatmin edici prim
sistemi, sistemli (kurumsallaşmış) bir satış departmanı, kişisel ve mesleki
eğitimler, satıcıya hedef ve bölge vermek, uzaktan takip – yakından denetim
yapmak, görüşlerini almak, gerçekleşmeleri paylaşmak. (Farkındaysanız
cevaplarımın arasında “iyi bir maaş” yok. Çünkü satıcı dediğin maaşına değil,
satışlardan elde edeceği prime güvenmelidir. Maaşıyla değil, primiyle
övünmelidir.)
Bu
motivasyon araçlarından “gerçekleşmeleri
paylaşmayı” ayrı bir yere koyuyorum. Her satıcı diğer satıcıların aldığı
sipariş miktarlarını, sevkiyatlarını (satışlarını), ne tür ürünler
sattıklarını, hangi tür müşterilere satışlar yaptıklarını, tahsilatlarını,
kazandırdıkları müşteri sayısını, şirkete kazandırdıkları karı, aldıkları primi
merak eder. İçten içe bu performans kriterleri bazında nerede olduklarını da
bilmek isterler. Yani kendilerini diğer satıcılar ile kıyaslamak isterler.
Eğer
satış müdürleri satıcıların performanslarına dair bilgileri günlük, haftalık
veya aylık olarak tüm satış ekibiyle paylaşırsa, satıcılar arasında olumlu bir
rekabet başlar. Hele hele satış müdürü; en çok satış yapana, en çok kar
getirene, satış ilkelerine en çok uyana, en çok bayi/müşteri kazandırana, en
çok müşteri ziyareti yapana, en çok prim alana tüm ekip nezdinde teşekkür
ederse (bu teşekkür herkesin CC’de olduğu bir mail ile de olabilir), teşekkür
alamayanlar sonraki aylarda müdürlerinden teşekkür alabilmek için daha fazla
çaba harcayacaklardır. Raporlarda sonlarda olanlar ise, bir dahaki ay sonuncu
olmamak için ekstra efor sarf edeceklerdir.
Satıcılarınızı
gaza getirmek istiyorsanız onların performansını hep beraber ele alın ve
rakamlarla sıralama yaparak iyi olanları (kuru bir teşekkürle de olsa)
ödüllendirin. Göreceksiniz bu paylaşımınız sonrasında; tüm satıcılarınız
kendilerini ve satışlarını geliştirmeye başlayacaklar.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder