Son 10 yılda 100’e yakın patronla tanıştım.
Hemen hemen hepsinin şirketlerini veriye dayalı değil, sezgiye dayalı
yönettiğini gördüm. Bana öyle geliyor ki; yıllık cirosu ister 1, isterse 100
milyon TL olsun, çalışan sayısı ister 10, ister 1000 olsun, ülkemizde
patronların çoğu böyle. Ne geçmişteki şirket performanslarına hakimler, ne de
gelecekte yapacakları performansın ne olması gerektiğine? Geçmişe ait yıllık ve
aylık verilere ihtiyaç duymadıkları gibi, gelecek yıllara ve aylara yönelik
öngörü ve planları da yok.
Şirketinin kritik alanlardaki geçmiş
performansını merak etmeyen, bilmeyen patronlar adeta kör bir pilotun uçağını
uçurması gibi ilerliyorlar. Havada kalmak onlar için yeterli. Düşmedikleri
sürece kendilerini/firmalarını başarılı görüyorlar, nereye gittikleri onlar
için pek de önemli değil. Günü yakalaya yakalaya yılları dolduruyorlar.
Oysa ki; geçmiş geleceğe ışık tutar.
Firmanızın her bir ürününün geçmiş yıllarda ve aylarda gösterdiği performansa
bakarak gelecek yılların ve ayların hedeflerini belirlemelisiniz. Aynı şekilde;
her bir kategorinizin ve her bir satıcınızın ve her bir mağazanızın ve her bir
yurtiçi pazar bölgenizin ve her bir pazar ülkenizin ve her bir tedarikçinizin
ve her bir çalışanınızın ve her bir üretim alanınızın ve her bir maliyet
kaleminizin geçmişi size geleceği gösterecektir.
Patronlara tavsiyem: Şirketinizin temel
performans göstergelerini (KPI) belirleyin. Tüm yöneticilerinize ve
departmanlara, belirlediğiniz KPI’ları deklare edin. Herkesten belirlediğiniz
KPI’lara göre geçmiş 2 yılın aylık, çeyreklik ve yıllık verilerini tablolar ve
grafikler halinde raporlamasını isteyin.
Eğer şirketinizde doğru düzgün kayıt
tutuluyorsa. Yani kullandığınız (Logo, Netsis, Nebim, Micro ve benzeri) ERP
programına girişler doğru ve ayrıntılı yapılıyorsa, yöneticileriniz, sizin
istediğiniz raporları 5 dakikada size verebilir. (Belki de veriyorlardır da siz
bu raporları önemsemiyor veya nasıl değerlendireceğinizi bilmiyorsunuzdur. O
zaman, kusura bakmayın ama, siz asla şirketinizi kurumsallaştıramaz ve
büyütemezsiniz.)
Bu belirlediğiniz KPI’ları asla
değiştirmeyin. (Üzerine ileride yeni KPI’lar ekleyebilirsiniz) Sürekli bu
KPI’lar üzerinden değerlendirmeler yapın. Göreceksiniz işinize daha vakıf olacak
ve daha isabetli kararlar alacaksınız.
Ayrıca tüm yönetici ve çalışanlarınız
şirket performansını bu KPI’lar üzerinden takip ettiğinizi görsün. Böyle olursa
hepsi bu KPI’larda iyileştirmeler olması için çaba harcarlar. KPI’larda
iyileşme olmazsa kendilerinden hesap soracağınızı bilirler. Unutmayın
yöneticileriniz performansları konusunda sizin gözünüzü boyayabilirler ama
rakamlar (KPI’lar) asla yalan söylemez.
Şirketinizi ve çalışanlarınızı KPI
üzerinden yönetebilirseniz hem kurumsallaşabilir hem de sürdürülebilir büyüme
yakalayabilirsiniz.
KPI: Key Performance Indicator.
Kilit Performans Göstergesi (veya benim tercümemle Temel Performans
Göstergeleri)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder