Gelişmekte olan ülkeler için sektörel fuarlar çok
önemlidir. Çünkü gelişmekte olan ülkelerin sektörleri henüz gelişimlerini
tamamlayamadıkları için kurumsal arz ile kurumsal talebin buluşması yeterli
değildir. Üretici firmaların yerli ve yabancı kurumsal müşterileri bulmak
konusunda verimlilikleri zayıftır. Bu yüzden firmalar ile onların kurumsal
müşterilerini buluşturmak önemlidir. Bunun en kolay yolu da sektörel
fuarlardır.
1990’lı yıllardan başlayarak Tüyap ve CNR’da düzenlenen
sektörel fuarlar sayesinde üretici ve ithalatçı firmalarımız neredeyse
sektörlerindeki tüm yerel kurumsal alıcılarla buluşmayı sağlamışlardır. Aynı şekilde ülkemizdeki üretici ve ticaret
potansiyelini gören yabancılar da bu fuarları ziyaret ederek yüklü alış-verişler
yapmışlardır. 2010 yılına kadar düzenlenen sektörel fuarların hınca hınç dolu
olduğunu, buralarda firmaların çok güzel bağlantılar yaptıklarını hep beraber gördük.
Hemen hemen tüm sektörlerdeki üretici firmalar için kendi sektörlerinin
fuarlarında şaşalı stantlar açmak prestij meselesiydi. Özellikle 1990’lı
yıllarda fuarlarda stant açan firmalar fuar sırasında öyle bağlantı yaparlardı
ki, bu yüzden fuar katılımı için çok yüksek harcama yapmaktan kaçınmazlardı. 2000’li
yıllarda ise fuarlarda stant açan firmalar her geçen yıl daha az sipariş toplar
ve bağlantı yapar hale geldiler. Bu
yüzden son 3-4 yıldır fuarlarda stant açanların da, fuara tedarikçi bulmak için
gelen firmaların da azaldığını gözlemliyorum. Yani fuarlar artık alıcıların da
satıcıların da gözdesi değil. (Şimdilerde bir firma fuara katılmayınca eskiden
“her halde zor durumda” denirdi,
şimdi ise “vay be fuara katılmaya bile
gerek duymuyorlar” deniyor.)
Firmaların sektörlerindeki fuarlara olan ilgisinin
azalmasının en önemli nedeni internet. Artık sektördeki üretici ve aracı
firmalar birbirlerini bulmak için fuarlara ihtiyaç duymuyorlar. İnternet
sayesinde herkes birbirine kolayca ulaşabiliyor. Ayrıca sektörlerimiz de yavaş
yavaş yerine oturdu ve konsolide oldu. Sektör içinde herkes birbirini ve
ürününü tanıyor. Bu yüzden ticaret hayatımızda fuarların önemi her geçen gün
azalıyor. (Çin gibi gelişmekte olan ülkelerin fuarları iş dünyamız tarafından daha
çok ilgi görüyor.)
Bir müşterim geçenlerde “fuarlar acizler içindir” dedi. Fikrine katılıyorum. Fuarda müşteri
bulmaya çalışıyorsanız vay halinize. Müşteriyi fuara gelmeden önce bulmalısınız
ve bağlamalısınız. Zaten birçok firma sektörel fuarından önce bayi toplantısı
yaparak bağlantılarını yapıyor. Kurumsal müşteriler bağlantı yapmak için değil
de fuarda ne var ne yok diye ziyaret ediyor. Stantlara uğradığında bir çay içip
ayrılıyor.
Sanırım fuar merkezlerini de fuar şirketlerini de
önümüzdeki yıllarda zor günler bekliyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder