Son zamanlarda markalar daha çok alınıp
satılmaya başlandı. Bir sektöre yeni girecek firmalar sıfırdan bir marka
yaratmak yerine, marka değeri oluşmuş bir markayı satın almayı yeğleyebiliyor.
Veya ortaklıktan ayrılan bir hissedar şirketteki markalardan birini alıp
çıkmayı teklif edebiliyor. Bu gibi durumlarda marka tescilini elinde bulunduran
taraf veya markaya talip taraf markanın değerini bir uzmana Marak değeri hesaplatması
gerekiyor.
Marka değerleme hizmeti veren bir danışman
olarak marka değerlemesi sırasında nelere dikkat edilmesi gerektiğini kısaca
sizlerle paylaşmak istiyorum.
Marka değeri, şirket değerinin görünmez
varlıklar hanesinin içindeki bir parçasını oluşturur. Dünya çapında yapılmış
pek çok değerlemede marka değerinin şirket değerinin %85’i ile %2’si arasında
değiştiği gözlenmektedir. Örneğin 2013 yılında Microsoft’un piyasa değeri 284
milyar dolardı. Oysa Microsoft’un sahip olduğu maddi varlıklarının değeri sadece
10 milyar dolar düzeyinde. Aradaki 274 milyar doları ise “insan kaynağı”,
“entelektüel sermaye”, “know-how”, “lisans ve telif hakkı bedelleri”, “müşteri
ilişkileri” ve “marka değeri” oluşturuyor. Elle tutulup, gözle görülemeyen bu
varlıkların parasal değerlerini hesaplayabilmek için özel yöntemler
kullanılıyor. Bir marka danışmanlığı firmasının çalışmalarına göre,
Microsoft’un piyasa değerinin yüzde 32’si, yani 90 milyar doları marka
değerinden kaynaklanıyor. Bazı firmaların ise piyasa değerinin yarısından fazlasını
marka değeri oluşturuyor. Örneğin; Coca-Cola’nın piyasa değerinin yüzde 50’sini,
Ford’un piyasa değerinin yüzde 75’ini marka değeri oluşturmaktadır.
Bir firmanın piyasa değeriyle marka değeri
arasındaki bağ ciroya, karlılığa, marka bilinirliğine, marka imajına, müşteri
sadakat gücüne, sektörün potansiyeline, firmanın pazardaki konumuna göre
değişkenlik göstermektedir. Bu kadar değişken olunca da sektörden sektöre,
hatta aynı sektördeki firmalar arasında dahi marka değeri ile şirket değeri
arasındaki oran da çok değişkenlik gösterebilmektedir.
Görünmeyen varlıklardan olan marka değerini
parasal değerlere çevirmek için yapılan hesaplamalar bir miktar karışıktır.
Maalesef dünyadaki tüm marka değerleme uzmanlarının üzerinde uzlaştıkları tek
bir model (metot) yoktur. Marka değeri hesaplamasında bir standart olmayıp,
yüze yakın model geliştirilmiştir. Bu modellerin her birine çeşitli yönlerden
itirazlar vardır. Ama içlerinden hesaplama yöntemi kolay anlaşılır olanlardan
bazıları daha çok kullanılmakta ve resmi otoriteler tarafından daha fazla kabul
görmektedir.
Marka değerleme
yöntemlerinin zaman içindeki gelişme seyrine göre üç sınıfa ayrılması
mümkündür:
·
Finansal
Yöntemler
·
Davranışa
Dayalı Yöntemler
·
Bileşik
Yöntemler
Finansal yöntemler ve bileşik yöntemler
daha çok markanın parasal değerini ortaya koymaya yönelik işlemleri kapsarken,
davranışa dayalı yöntemler markanın psikolojik etkilerini ortaya çıkartarak
marka gücünü ölçmeye yönelik işlem süreçlerini ve verileri kullanmaktadırlar.
Marka değeri hesaplarken sadece bir metot
üzerinden değil en az 3 metot üzerinden hesaplama yapılmasını sağlıklı bulurum.
Üç ayrı metot ile yapılan marka değerlemesi birbirine yakın rakamlar veriyorsa
markanızın değerini doğru hesapladığınızdan emin olabilirsiniz.
Daha ayrıntılı bilgi için bkz: http://muratsaylan.blogspot.com.tr/2010/07/firma-degeri-marka-degeri-nedir-bunun.html
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder