İnternetteki alan adı (domain name) mevcudiyeti
300 milyonu geçti. Bunların %45’i, yani yaklaşık 140 milyonu “.com” uzantısıyla
bitiyor. “.net”, “.biz”, “.org”, “.info”, “.name” uzantılı alan adlarının her
biri %10’u geçmiyor. Anlayacağınız en değerli ve en popüler alan adı “.com” ile
bitenler. Türkiye’de “. com” uzantılı alan adı alamayanlar ilgili makama marka
veya işletme tescilini beyan ederek “.com” uzantısının önüne ülke uzantısını
(.com.tr gibi) alabiliyor. Böylece aynı isme sahip iki farklı firmadan biri “.com”
uzantısını, diğeri de “.com.tr” uzantısını kullanabiliyor. Bazı markalar tüm
uzantıları satın alarak isimlerinin kullanılmasının önüne geçmeye çalışıyor.
Tabii bunu akıl eden firma/marka sayısı oldukça az. Com ve com.tr’yi dolu gören
markalar isim değiştirmek yerine “.net”, “.biz”, “.org”, “.info”, “.name”
uzantılarını alarak yollarına devam ediyor.
Dünyanın farklı yerlerinde farklı
sektörlerden birçok firma veya marka aynı ismi kullandığı için alan adı için uzantı
talebi daha fazla oluyor. Dolayısıyla alan adı otoritesi ülke adı
kısaltmalarından oluşan uzantıları da devreye soktu. Tek başına kullanılabilen
bu ulusal uzantılar (“.tr”, “.uk”, “.de”, “.cn”, “.ru” gibi) her ne kadar
ulusallığı ifade etse de oldukça çok kullanılıyor.
Ama com, net, org, biz, info gibi uzantılar
daha global algılama yarattığı kesin. Hele hele markanız için .com uzantılı
alan adı alabiliyorsanız ne ala. Her firma, her marka öncelikle “.com” ile
biten uzantıya sahip olmak istediği için isim koyarken veya seçerken buna dikkat
ediliyor artık. Yalnız yeryüzündeki bütün dillerdeki neredeyse tüm kelimelerin
.com uzantısı alınmış durumda diyebiliriz. Uzmanlara göre 140 milyon “.com”
uzantılı adresin dörtte biri sözlük anlamı olan tek kelimeden oluşuyor. Dörtte
biri de birleşik kelimelerden (kirazticaret.com gibi) oluşuyor. Geriye kalan 70
milyon alan adı ise türetme, yani bir anlamı olmayan kelimelerden oluşuyor.
Eğer bir gün işinizi ulusal sınırların
dışına taşımaya niyetliyseniz mutlaka “.com” uzantısı boş bir isim koyun
markanıza. Böylece markanıza daha da itibar kazandırmış olacaksınız. Com
uzantısı boş bir isim bulabilmek için de türetme isimler bulmaya çalışın. Yani
hiçbir dilde anlamı olmayan, söylemesi, duyması, yazması kolay, akılda kalıcı
bir isim uydurmalısınız. Merak etmeyin hiçbir anlamı olmayan türetme isimler de
akılda kalıcı ve şık olabilir. (Türetme isimlere örnekler; Turkcell, Vodafone, Avea, Digiturk, Tivibu,
Aviva, Novarris, Nescafe …)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder