Dünyaca ünlü
giyim markalarına fason üretim yapan BN Tekstil kendi markası Kische’yi
yarattıktan sonra hızla battı. BN Tekstil gibi dünya markalarına fason üretimle
zenginleşen birçok tekstil ve hazır giyim firmamız aynı sonla tarih
oldular.
Tecrübelerime ve
incelemelerime göre birbirinin kopyası olan bu batışların sebepleri bence
şunlar;
·
Oturdukları yerden fason siparişleri alan, ucuz ve
kayıt dışı işçi gücüyle kolay para kazanan iş adamları başarılı olduklarını ve
başarının ardında yatan yeteneğin de kendileri olduklarını zannettiler.
·
Para kazanırken kendilerini geliştirmeye ve
firmalarını kurumsallaştırmaya odaklanmadılar.
·
Kolay para kazandıkları için kolay (görgüsüzce)
harcadılar. Elde ettikleri şaşalı karları yatırıma dönüştürmektense kişisel
servete ve sefaya dönüştürmeyi tercih ettiler.
·
“Fason üretip bu kadar zenginleşiyorsak, kendi
markamızı yaratıp mağazalaşarak daha da zenginleşebiliriz” düşüncesiyle fason
üretimdeki başarının marka yaratma ve mağazalaşmada yeterli olacağını
öngördüler. Ve fena halde yanıldılar.
·
Yeni zenginleşen sonradan görme tüm iş adamları
gibi, (belki de kendilerini sosyeteye kabul ettirmek için) akıllarına ilk gelen
“lüks marka yaratmak” ve “zenginlere satmak” oldu. En doygun pazarın ve en az
tüketicinin bulunduğu bu segmente girmenin ne kadar riskli olduğunu
gördüklerinde de borç gırtlağa dayanmıştı.
Birçok fason
hazır giyim üreticisi firmamız batmasına rağmen, Türkiye’nin hazır giyim
ihracatı azalmıyor, artıyor. Çünkü kendini bilen ve geliştirmeye çalışan iş
adamları, yeni yatırımlarıyla hala sürdürülebilir büyüme ve karlılık
yakalayabiliyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder