Enerji
içecekleri, özellikle de Red Bull piyasaya sunulduğunda CocaCola Campany bunu
pek de önemsememişti. Ama bu yeni içecek tüketicide müthiş bir karşılık buldu.
CocaCola geç de olsa bu pazara Burn ile girdi. CocaCola Campany Fanta, Sprite,
Cappy gibi markaların da sahibi. Bu firma “insanlar
bir şey içecekse bizden içecek” diye özetlenebilecek bir stratejiye sahip.
Doğal olarak dünyada tutan tüm içecekleri portföyüne almak gibi bir oburluğu da
mevcut. CocaCola gibi dev firmaların dünyadaki yerel veya ulusal bir içeceği
kısa bir sürede global bir içeceğe dönüştürmesi de pek mümkün.
CocaCola
Company’nin başındaki yöneticinin bir Türk olduğunu düşünürsek, Türklere özgü
içeceklerin global içecek olabilme ihtimalini de hayal edebiliriz. Bu hayalden
yola çıkarak bize özgü içeceklerin global şansını değerlendirmek istedim.
·
Ayran: Sütaş el atasıya
kadar geleneksel içeceğimiz ayranımız marketlerden satın alınmıyordu desek
yanılmış olmayız. Sütaş sayesinde bu geleneksel içeceğimizin yıldızı parladı.
Şimdi bine yakın ayran markamız var ve bunlardan en az 30’u ulusal çapta
pazarlanıyor. Bu kadar sağlıklı ve lezzetli bir içeceğin global bir içecek olma
ihtimalini çok yüksek görüyorum. Tatil yörelerinde kana kana ayran içen
turistleri gördükçe daha da umutlanıyorum.
·
Limonata: Limonata
Türkiye’ye özgü bir içecek değil ama öyle sanıyorum ki en çok tüketen millet de
biziz. Uzun süre bir büfe lezzeti olan bu içecek, Uludağ’ın el atmasıyla
marketlerde satılan hızlı tüketim maddesi olmayı başardı. Limonatanın bu yeni
sunumunun dünyada da karşılık bulacağına inanıyorum. Çeşitlendirilebilirse
global bir içecek olma şansı yüksek. Özellikle ev yapımı naneli limonata tadını
şişeleyebilirlerse harika olur.
·
Şalgam Suyu: Geleneksel içeceklerimizden biri de şalgam
suyudur. Çukurova yöresine özgü bu içeceğimiz özellikle kebap sofralarının
vazgeçilmezidir. Üstelik çok sağlıklı bir içecektir. Tadı her ne kadar
Anadolu’ya özgün olsa da, bu içeceğimizin de global arenada çok büyük şansı
olduğunu düşünüyorum. Yeter ki doğru sunum yapılsın. Adana’nın yerlileri ve
Adana’daki yerel üreticiler şalgam suyunun en güzelini yapmaktadırlar. Şalgam
suyunu şişeleyip tüm Türkiye piyasasına veren firma azdır ve bunların
hiçbirinde Adana’daki lezzeti bulamazsınız. Yine de Adana’daki şalgam sularının
lezzetine en yakın üretimi Doğanay yapmaktadır. Doğanay’ın penetrasyonu
(bulunurluğu) o kadar yüksektir ki, sanırım pazarın %90’ına hakimdir.
Doğanay’ın şalgam suyunu yurt dışına açmasının ve yabancılara sevdirmesinin
zamanı çoktan geldi ve geçti
·
Kefir: Bir süt türevi
olan kefir hak ettiği ilgiyi henüz tüketicilerden göremedi. Bu sağlıklı içeceğin
ileride hak ettiği ilgiyi göreceğini, önce ulusal sonra da global arenada
önemli tüketici kitlesi kazanacağına inanıyorum.
·
Diğer içeceklerimiz: Şerbet,
boza ve turşu suyunu şişeleyip piyasaya kimler sunacak çok merak ediyorum.
Gerçi CocaCola Campany’nin markası Cappy, limonatadan sonra şerbeti de piyasaya
sundu ama, bu alanda yerli bir firmanın Türk tüketicisini şerbet içmeye daha
kolay ikna edebileceğini düşünüyorum. Seyyar satışa kanunlarımız izin verirse
Vefa markasının geleneksel boza satış modelini modernleştirerek boza
satışlarını patlatacağını hayal ediyorum. Turşu suyu da sofralar ve restoranlar
için harika bir içecek olabilir. Üstelik farklı çeşitlerini de piyasaya sunmak
mümkün.